Inspirerende destinatie:
Faeroër eilanden

Scroll voor inspiratie

Faeroer eilanden

De Faeroër is een eilandengroep in de noordelijke Atlantische Oceaan, in de driehoek tussen Schotland, Noorwegen en IJsland. Hoewel de bestemming nog niet heel bekend is, is het een uitstekend voorbeeld van een destinatie waar identiteit, inwoners, toeristische ontwikkeling en behoud van natuurlijke en culturele waarden hand in hand gaan.

De destinatie

De Faeroër eilanden liggen ver weg van alles en iedereen. De 18 vulkanische eilanden hebben (net als Texel) meer schapen dan mensen. Er leven 70.000 schapen tegenover zo’n 52.000 inwoners. Veel huizen hebben dan ook grasdaken, waarbij schapen in plaats van maaimachines het gras maaien.

Enkele weetjes

  • Het nummer van de minister-president staat in het telefoonboek.
  • Er is geen gevangenis en er zijn maar drie stoplichten.
  • Er zijn geen bomen op het eiland.
  • De bevolking bestaat uit 80 verschillende nationaliteiten.
  • Meer dan 50% van de elektriciteit komt uit hernieuwbare energiebronnen.
  • Atlantic Airways en Scandinavian Airlines bieden non-stop vluchten vanaf diverse bestemmingen.

In 2013 heeft de eilandengroep besloten om meer in te zetten op toerisme, met name om de economie te stimuleren. Inmiddels komen er zo’n 110.000 bezoekers per jaar. Ongeveer 50.000 hiervan komen voor een kort verblijf met een cruiseschip. Totaal waren er 184.000 overnachtingen in 2018 (bron: Hagstova Føroya). De bezoekers komen vooral voor de dramatische landschappen, de grote variëteit aan vogelsoorten (meer dan 110 soorten) en de vele wandelmogelijkheden.

Waarom inspireert het ons?

Het gaat in het nieuws de laatste tijd vaak over overtoerisme en de tegenstellingen tussen enerzijds inwoners, natuur of cultuur aan de ene kant en toerisme aan de andere kant. In het meest recente rapport van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur over toerisme ontstaat een meer genuanceerd beeld van de problematiek en wordt onder meer gepleit om de toeristisch druk af te zetten tegen de draagkracht van de leefomgeving, een versterking van de capaciteit en aandacht van overheden inclusief ontwikkelstrategieën en de ontwikkeling van een bijbehorend instrumentarium.

Op de Faeröer eilanden laten ze toeristisch beleid, marketing en ontwikkeling hand in hand gaan. Daarnaast blijven ze trouw aan hun identiteit en spelen hier op diverse manier slim op in. Hieronder vier redenen waarom wij enthousiast worden van deze eilandengroep.

#1: Gesloten voor onderhoud

Sinds 2019 worden belangrijke toeristische locaties gesloten tijdens twee dagen in april. Onder het motto “closed for maintenance, open for voluntourism’ wordt er deze dagen onderhoud gepleegd door zo’n 100 vrijwilligers uit de hele wereld. Er wordt dan – samen met inwoners – gewerkt aan tien projecten die zijn gekozen door gemeenten, toeristenbureaus en inwoners, zoals het realiseren van bewegwijzering, het aanleggen van drainage of een trap, een wandelpad aanleggen of een uitkijkpunt bouwen. De projecten zijn allemaal gericht op het ontwikkelen van faciliteiten om de bezoekersstromen gericht te leiden en daarmee het landschap te beschermen.

Vrijwilligers konden zich aanmelden en in vier dagen waren er meer dan 3500 aanmeldingen. Na afloop van de twee dagen krijgen de vrijwilligers een feestmaal aangeboden dat verzorgd wordt door lokale bedrijven.

#2: Inwoners als ambassadeurs

De inwoners van de Faroër worden gericht ingezet als ambassadeurs van het eiland. Zo kun je gaan eten bij lokale inwoners thuis. Hierbij kom je niet alleen in gesprek met de inwoners, maar geniet je ook van lokale gerechten.

Een tweede voorbeeld gaat over de eigen taal. Omdat Google Translate de taal van de Faroër niet ondersteunt, zetten ze hun eigen platform op: Faroër Islands Translate.

Faroeislandstranslate

Hierbij kun je een zin invoeren op de website en deze wordt vervolgens vertaald door een lokale inwoner. Die maakt een video met de vertaling en uitspraak met de eigen smartphone en plaatst deze op de website www.faroeislandstranslate.com. Hierdoor ontstaat een steeds uitgebreidere database van vertalingen vanuit verschillende talen.

#3: Sheepview

De Faroër eilanden hebben wel vaker een fittie met Google. Soms staan de eilanden niet eens op de wereldkaart en tot voor kort ook niet op Google Street View. Dat lieten de inwoners niet op zich zitten en ze creëerden hun eigen versie op het eiland: Sheepview360. Hierbij werden Faroër schapen uitgerust met 360-graden camera’s. Bovendien werd iedereen opgeroepen om Google aan te sporen met de hashtag: #wewantgooglestreetview. De actie haalde wereldwijd het nieuws En… Google luisterde en ondersteunde de eilanden met het in kaart brengen van het eiland. De actie behaalde een enorme mediawaarde en won diverse internationale marketingprijzen.

#4: Preservolution

Het nieuwe destinatiemanagement beleid van de eilandengroep is gebaseerd op twee principes: beschermen (preserve) en doorontwikkeling (evolution). Samengevat: preservolution. Toerisme wordt daarbij ingezet als een middel voor positieve verandering van het eiland (economisch, meer openstellen naar de wereld, infrastructureel) en behoud van cultuur- en natuurwaarden.

In het beleid staan vier pijlers centraal:

A. Kwaliteit boven kwantiteit: men richt zich vooral op kwaliteitsbewuste toeristen die willen communiceren met de lokale bevolking en deel willen nemen aan authentieke toeristische ervaringen (en bereid zijn hiervoor te betalen). Ook wordt het aantal cruiseschepen gelimiteerd en zal men zich meer richten op kleinere schepen die langer blijven en een grotere economische bijdrage levert aan de gemeenschap. De marketinginspanningen richten zich vooral op het wegnemen van barrières, verlenging van het verblijf, herhaalbezoek en versterking van de schouderseizoenen.

B. Toerisme voor alle Faeroër eilanden, het hele jaar door: gericht op een jaarrond stabiel inkomen vanuit toerisme om daarmee ook de economische duurzaamheid te versterken en spreiding over alle eilanden. Men richt zich hierbij op versterking van de lokale toeristenbureaus, betere bewegwijzering, het optimaliseren van infrastructuur en het bevorderen van spreiding door marketing.

C. Kennis en professionalisering: het doel is om de draagkracht van de toeristische capaciteit van het eiland te versterken. Om dit te doen wordt kennis over de (economische) impact van het toerisme versterkt, wordt het gedrag van gasten tijdens en na hun verblijf in kaart gebracht, wordt gewerkt aan het versterken van competenties van inwoners en medewerkers en wordt gewerkt aan een continue stroom van feiten over het toerisme en het afzwakken van mythen over toerisme.

D. Een gemeenschappelijk wetgevingskader: opzetten van gemeenschappelijke wetgeving voor natuurgebruik, richtlijnen voor wandelaars en landeigenaren en versterken van natuur- en dierbescherming in wetten en praktijk. Daarnaast wordt ingezet op de introductie van een Nature Preservation Fee waarmee een fonds wordt opgezet voor projecten gericht op natuurbehoud en het invoeren van toeristenbelasting voor cruiseschepen.