Innovatief inspireren met projectie

Scroll voor inspiratie

Goeree-Overflakkee

Het resultaat: een modern inspiratiepunt met als hoogtepunt een interactieve eilandtafel met projectie.

Wanneer je in de strategievorming van je bestemming tot de conclusie bent gekomen dat er bij de gast of inwoners behoefte is en blijft aan fysiek gastheerschap, dan is de tweede vraag op welke wijze je dit gaat invullen. Een fysieke locatie kan meerdere doelen hebben, zoals informatievoorziening, faciliteren van diensten (bezettingsinformatie, boekingen etc.), het stimuleren van spreiding of proactief gasten inspireren zodat ze meer of andere dingen gaan doen dan ze van plan waren. Met deze doelen in het achterhoofd hebben we voor Goeree-Overflakkee nagedacht over een eigentijds manier om dit te realiseren. Het resultaat: een modern inspiratiepunt met als hoogtepunt een interactieve eilandtafel met projectie.

Het concept van de eilandtafel

Inspireren van gasten kan op verschillende manieren. Een veel toegepaste manier tegenwoordig is het gebruik van touchscreens, omdat je hier op een interactieve manier beeld en informatie kan combineren. Bij de realisatie van het nieuwe inspiratiepunt op Goeree-Overflakkee hebben we nagedacht over een tool die nog een stapje verder gaat. Hierbij was de wens om iets te creëren dat door gasten zelf gebruikt kan worden, maar ook door de VVV medewerkers om gasten te inspireren. We hebben hierover het concept van een interactieve eilandtafel met projectie uitgewerkt.

De interactieve eilandtafel bestaat uit drie elementen:

  1. Een touchscreen
  2. Projectie van animaties op een maquette van het eiland Goeree-Overflakkee
  3. Projectie van foto’s en video’s op de achterwand

Magische projectie

Het eerste wat in het oog springt is een grote maquette waarmee het eiland Goeree-Overflakkee op schaal wordt weergegeven. Op de maquette van het eiland staan diverse markante gebouwen die in 3D geprint zijn. Voorbeelden zijn boerderij ‘t Blaeuwe Huus, Vuurtoren Westhoofd of Fort Prins Frederik. Wanneer de tafel niet bedient wordt, dan wordt er een animatie op de witte maquette van het eiland geprojecteerd. De gebouwen worden één voor één uitgelicht, het eiland wordt langzaam ingekleurd, de natuur wordt gemarkeerd en een dynamisch spel van licht en kleur zorgt voor een bijzonder schouwspel.

Interactie met touchscreen

Voor de tafel staat een groot 42” touchscreen. Zodra de grote ronde startknop op het scherm wordt aangeraakt, verandert de projectie. Op de maquette verschijnt een kleurige ondergrond waarop allerlei activiteiten plaatsvinden. Via animaties wordt de kaart tot leven gebracht. Er springen zeehonden op uit het water, vogels struinen rond, fietsers en wandelaars bewegen zich rondom het eiland, surfers en zeilers varen over het water en tulpen bloeien op.

Op het touchscreen staan zeven thema’s, zoals ‘De natuur in’ of ‘Fietsroutes’. Wanneer je één van de thema’s kiest, dan worden op de maquette alleen nog de animaties geprojecteerd die bij het gekozen thema passen. Wanneer je vervolgens een thema hebt gekozen, dan krijg je op het touchscreen een overzicht van alle activiteiten die bij het thema passen. Bijvoorbeeld een overzicht van alle fietsroutes of een overzicht van alle sportieve activiteiten.

Wanneer je in dit overzicht één activiteit kiest (bijvoorbeeld de kitesurfschool), dan verandert de projectie op de maquette wederom. De kaart verandert in grijstinten en alleen de kitesurfschool wordt gemarkeerd op de kaart. Bij routes wordt de route geprojecteerd op de maquette.

Projectie op de achterwand

Dit is nog niet alles, want het derde element is de projectie op de achterwand. Wanneer de tafel niet bedient wordt, dan speelt er een slideshow van foto’s op de achterwand. Maar wanneer er een activiteit gekozen wordt, dan worden foto’s en video’s afgespeeld van de bijbehorende activiteit. Dus wanneer de tulpenroute wordt gekozen op het touchscreen, dan geeft de projectie de route weer op de tafel. Op de achterwand worden groots foto’s van de tulpenvelden getoond die je onderweg kunt tegenkomen. Hierdoor ontstaat een driedubbele beleving. In de projectie staat tevens een label met de route of de belevenis die wordt weergegeven, zodat ook andere bezoekers (die de tafel niet bedienen) geïnspireerd kunnen worden.

De eerste ervaringen zijn bijzonder positief. Gasten nemen uitgebreid de tijd om de diverse belevenissen op het eiland te verkennen en snappen snel de werking van de eilandtafel. De gemiddelde verblijfsduur van gasten in het VVV is aanzienlijk toegenomen. Omdat de projectie op de achterwand door sommige bezoekers over het hoofd werd gezien, hebben we in tweede instantie een extra aanwijzing in het touchscreen laten opnemen. Bezoekers van de VVV zijn positief over het gebruik en ook medewerkers zijn enthousiast over de mogelijkheden om gasten visueel te inspireren. Indien een gast vraagt wat er te doen is op het eiland, dan neemt de medewerker je mee naar de eilandtafel en laat op een interactieve manier zien wat er te beleven is.

De kaart die gebruikt is voor de projectie, is vervolgens ook gebruikt op inspiratiewanden en op een belevingskaart.