Op zee
De cruisesector heeft het qua imago soms zwaar te verduren. Vervuilende schepen, mensenmassa’s die toeristische gebieden onder de voet lopen en je zal maar twee weken in corona-quarantaine in een binnenhut moeten zitten… Maar los hiervan is cruisen ook een hele comfortabele manier om in kortere tijd veel van een gebied te zien door de efficiënte combinatie van overdag verkennen en ‘s nachts varen. Bovendien kunnen we qua gastvrijheid, processen en comfort nog veel leren van de cruisesector. In dit artikel drie ontwikkelingen op het gebied van klantbeleving waarvan we kunnen leren van de cruisesector.
#1: Van beperking naar beleving
Cruiseschepen staan bol van de beleving en weten iedere vierkante meter te benutten. De minst inspirerende plekken zijn misschien wel de binnenhutten. Binnenhutten zijn aan boord van een cruiseschip het goedkoopst, maar tegelijkertijd ook het minst aantrekkelijk. Met name het gebrek aan daglicht en uitzicht is hierbij een nadeel. Royal Caribbean heeft daarom sinds kort het virtuele balkon.
#2: Naadloze klantbeleving
Cruiseschepen staan bekend om hun inspanningen om een naadloze klantbeleving te bezorgen. Bij het inchecken krijg je een pasje waar je creditcard aan gekoppeld is. Op die manier is je cruisepas het enige wat je nodig hebt aan boord, voor zowel het openen van je deur, inchecken bij een restaurant of betalen in een bar of winkel. Om dit nog makkelijker te maken bieden Royal Caribbean, MSC en Disney ook RFID armbanden aan waarmee dit mogelijk is. Princess heeft hier een eigen variant op in de vorm van een medaillon die je kunt dragen als clip, ketting of armband. Met deze laatste kun je ook terugvinden waar bijvoorbeeld je kinderen zich op het schip bevinden.
#3: Gepersonaliseerde klantbeleving
Door het inzetten van technologie wordt de beleving aan boord hyperpersoonlijk. Biometrische technologie, big data en kunstmatige intelligentie verzamelen data en zetten deze om in een meer gepersonaliseerde klantbeleving. Medewerkers zien ook wanneer je jarig bent of er een andere bijzondere gebeurtenis is, zodat ze hierop in kunnen spelen. Maar het gaat verder. Ook kan een historie van voorkeuren of allergieën worden ingezien. Met speciale maatwerk tips (bijvoorbeeld welke wijn of theatershow je eens zou kunnen proberen) krijg je tips die bij jouw voorkeuren aansluiten.
Laten we kennismaken,
neem contact met ons op.
Maak gebruik van het contactformulier of bel Patrick via 06 – 46 63 56 46.
Contact