Achterhoek
Opdrachtgever
Achterhoek Toerisme
Opgave
Ondersteun ons in het opstellen van een meerjarenvisie
Resultaat
Meerjarenvisie 2026-2029
De vraag
Achterhoek Toerisme is de DMO voor de regio Achterhoek. Hierbij werken 11 gemeenten samen om het toerisme en vermarkting van de Achterhoek te versterken. De huidige beleidsperiode loopt tot en met 2025. Daarom is er behoefte aan een nieuwe meerjarenvisie die een stip aan de horizon zet voor de komende jaren. DestinatieX is gevraagd dit proces te begeleiden en de visie op te stellen in nauwe samenwerking met de directeur.
Onze aanpak
In een aantal gesprekken hebben we de ontwikkelingen en uitdagingen voor de komende jaren doorgenomen. Stapsgewijs is hier een concept visie uitgekomen die door Achterhoek Toerisme is besproken met een aantal stakeholders.
Het resultaat
Het resultaat is een meerjarenvisie voor de organisatie. Er is gekozen voor een grotere rol voor thema’s als brede welvaart, balans en branding van de Achterhoek. De visie bouwt voort op de succesvolle koers van de afgelopen jaren, waarin onder meer is geïnvesteerd in themacampagnes, gastvrijheidspunten, routenetwerken en kennisdeling via het Kennisplein. De koers is bovendien sterk verbonden met de Vrijetijdsagenda, het regionale uitvoeringsprogramma van negen Achterhoekse gemeenten, en sluit aan bij bredere maatschappelijke trends zoals duurzaamheid, digitalisering en belevingstoerisme.
Binnen de visie voor 2026-2029 staan drie strategische lijnen centraal:
- Een buitengewoon sterk merk
De inhoudelijke merkbekendheid van de Achterhoek wordt versterkt via branding, storytelling en gerichte campagnes. Doel is om bezoekers aan te trekken die zich herkennen in de waarden van de regio en zich verantwoordelijk gedragen ten opzichte van mens en natuur. De focus ligt op inhoudelijke merkbekendheid, loyaliteit van terugkerende bezoekers en internationale profilering, met nadruk op de Duitse markt.
- Sportief en actief buiten recreëren
De Achterhoek wil dé buitenregio van Nederland zijn voor actieve recreatie. Er wordt gewerkt aan een veilig, aantrekkelijk en hoogwaardig routenetwerk voor wandelen, fietsen, paardrijden, waterrecreatie en meer. Innovatie, toegankelijkheid, (seizoens)spreiding en beleving staan hierbij centraal. Routes worden verrijkt met verhalen en belevingselementen en ingezet als instrument voor duurzaam bezoekersmanagement. De Actherhoek wil de routenetwerken inzetten om een actieve levensstijl en gemeenschapszin door beweging en sport aan te moedigen samen met andere partners zoals Achterhoek in Beweging. - Duurzaam bestemmingsmanagement
Achterhoek Toerisme vervult een verbindende en sturende rol in het toeristisch beleid. Toerisme wordt verbonden aan maatschappelijke waarden, zoals vitaliteit van ondernemingen, biodiversiteit, lokale trots en inclusiviteit. Duurzaamheid wordt onder andere actief gestimuleerd door het aanjagen van natuurinclusieve inrichting van terreinen en kennisdeling. Via het Kennisplein wordt ingezet op datagedreven sturing en beleid.
Deze visie onderstreept het belang van balans: tussen toeristische ontwikkeling en natuur, tussen economische groei en gemeenschapszin. Samen met inwoners, ondernemers, overheden, maatschappelijke organisaties en relevante netwerken bouwt Achterhoek Toerisme aan een toekomst waarin iedereen profiteert van een aantrekkelijk, veerkrachtig en buitengewoon toeristisch landschap. De uitvoering van deze visie vraagt om een professionele DMO met een stevig fundament. In de visie is tevens beschreven hoe de organisatie en financiering hiervoor geborgd wordt.