Inspirerende destinatie: Palau

Scroll voor inspiratie

Palau (Micronesië)

“We are committed to promote our heritage and the unique attractions of Palau through sustainable tourism development and the encouragement of responsible practices.”

Palau is een land in Oceanië (Micronesië). Het is het 13e kleinste land ter wereld en er wonen 21.000 inwoners verdeeld over 340 eilanden. De grootste plaats is Koror met zo’n 14.000 inwoners. In 2018 arriveerden er 106.309 toeristen, goed voor 522.587 overnachtingen. De belangrijkste herkomstlanden zijn China, Japan, Zuid-Korea en Japan. Palau is vooral populair voor wandeltochten, vogelspotten, duiken en watersporten.

Het aantal toeristen ten opzichte van het aantal inwoners laat haar ecologische voetsporen na op het eiland. Er is sprake van aantasting van koraal, vervuiling van het zeewater en zwerfvuil. Palau doet veel aan om haar flora en fauna te beschermen. Dat is niet de enige zorg van Palau, want met een stijging van de zeespiegel dreigt het eiland volledig in zee te verdwijnen. Dit is naar verwachting al het geval als de opwarming van de aarde meer dan 1,5 graad zal zijn.

Een voorbeeld van de impact van toeristen op de natuurlijke waarden is te zien bij een belangrijke attractie op het eiland: Jellyfish Lake. Het meer zit barstensvol met ongevaarlijke kwallen en het is een bijzondere ervaring om te zwemmen in dit kwallenmeer. Ooit zwommen hier 8 miljoen kwallen rond, maar het werden er minder en minder. Eind 2017 werd het meer daarom voor meer dan een jaar gesloten, maar inmiddels is het weer open. Omdat vermoed wordt dat zonnebrand een belangrijke oorzaak is van de teruggang, is het niet meer toegestaan om met zonnebrand op in het meer te zwemmen. Vanaf 2020 wordt zonnebrand zelfs helemaal verboden op het eiland, omdat het ook het koraal zou aantasten.

Kortom: Palau heeft veel natuurwaarden en maakt er actief werk van om dit te beschermen. Palau inspireert ons vanwege haar aanpak om economie (toerisme) en ecologie in balans te houden met als hoogtepunt: de Palau Pledge.

Palau Pledge

Met de grote en groeiende stroom aan toeristen, wordt de economie van Palau versterkt. Maar een meer duurzame aanpak was noodzakelijk om te zorgen dat het toerisme geen ecologische ramp zou worden. Het bureau Havas werd gevraagd om een campagne uit te werken.

Uitdaging hierbij waren de behoorlijk verschillende culturele benaderingen van reizen tussen de verschillende Aziatische doelmarkten. Er werd daarom gekozen om een beroep te doen op de ‘menselijkheid’ van de toerist. Daarom werd gekozen om toeristen te vragen om iets te doen ‘voor hen die na ons komen’: de kinderen van Palau. Want wie kan er nu tegen zijn om een betere wereld voor onze kinderen achter te laten.

De hele klantreis en touchpoints van de toeristen werd in kaart gebracht: vanaf de droomfase tot de beleeffase (het bezoek) en het delen achteraf. Uiteindelijk leidde dit tot de Palau Pledge.

Iedere bezoeker krijgt bij de douane een stempel in het paspoort. In het stempel staat een tekst waarmee bezoekers een belofte maken aan de kinderen van Palau om hun thuisland te beschermen. Ieder bezoeker is verplicht om deze verklaring te ondertekenen en doet hiermee een officiële belofte. De immigratiewetgeving is zelfs speciaal veranderd om deze verklaring als verplicht onderdeel op te nemen van het immigratieproces. Zo zijn ook inkomende vluchten verplicht om een video over de Palau Pledge te tonen.

De Palau Pledge is breed vertaald in communicatiemiddelen, signing en campagnes. Maar ook de inwoners van Palau zelf hebben de verklaring afgelegd: van de president tot de inwoners. Het programma is vertaald in een breed educatieprogramma met onderwijsprogramma’s op de basisscholen en middelbare scholen. En tot slot ook in een serie juridische instrumenten om op te treden tegen toeristen die de regels en daarmee de inhoud van de verklaring overtreden.

Natuurbescherming vanuit eigen identiteit

Mythes en legenden spelen een belangrijke rol in de overdracht van de Palau clan historie, morele lessen en cultuur – van generatie op generatie.

Zo is er bijvoorbeeld een legende over het Ngerchokl-riviermeer die zijn oorsprong zou hebben als “een fontein van de jeugd”. Deze zou ontstaan zijn als beloning voor een ouder echtpaar die een ti-plant zou hebben geplant. Later vinden een oudere vrouw en haar kleindochter de plaats. De oudere vrouw verjongd na het baden. Maar de kleindochter jammert over het verlies van de “old-self” van haar grootmoeder en overtuigd haar uiteindelijk om het proces terug te draaien. Deze verhalen worden dan ook toegepast als een les voor de economische en ecologische uitdagingen waarmee Palau vandaag de dag wordt geconfronteerd.

Een voorbeeld is de campagne die gekoppeld is aan de Palau Pledge. Hierin wordt een nadrukkelijke koppeling gelegd met de mythes en legenden en is een hoofdrol weggelegd voor een reus.

The Micronesian Challenge

De bescherming van natuurlijke en culturele waarden blijft niet beperkt tot Palau. Er wordt binnen Micronesië samengewerkt tussen verschillende landen door middel van The Micronesian Challenge. Het doel hiervan is om effectief minimaal 30% van de mariene kustlijn en 20% van de territoriale wateren in stand te houden. Dit lijkt misschien niet veel, maar internationaal is slechts 10% afgesproken.

De natuurwaarden zijn het waard om te beschermen, zo blijkt ook uit enkele cijfers:

  • 66: aantal soorten in Micronesië opgenomen op de Rode Lijst van IUCN
  • 1.300: vissoorten die in de wateren van Micronesië leven
  • 1400: plantensoort (waarvan 200 endemisch)
  • 85: vogelsoorten (waarvan50% endemisch)

In 2015 nam Palau het voortouw door het grootste deel van zijn territoriale wateren als een zeereservaat te verklaren. Een gebied zo groot als 500.000 vierkante kilometer (zo groot als Californië) waar commerciele visserij en oliewinning verboden is.