Experience Tour Brouwerij Rodenbach

Opdrachtgever

Swinkels Family Brewers (Brouwerij Rodenbach)

Opgave

Begeleid een proces om te komen tot een interactieve belevingstour

Resultaat

Loopt

Roeselare (Vlaanderen)

Brouwerij Rodenbach werd in 1821 opgericht door de familie Rodenbach. In de brouwerij wordt een unieke brouwmethode gebruikt, die teruggaat tot in de vroege Middeleeuwen. Jong bier wordt vermengd met gerijpt bier, dat tot wel twee jaar gerijpt wordt in enorme houten vaten (foeders). De kelders waarin de foeders zijn opgeslagen (de foederzalen) zijn indrukwekkend en benoemd tot Vlaams erfgoed. De foederzalen bevatten in totaal 294 eiken foeders, waarvan de oudste dateren uit 1872. Een indrukwekkend gezicht. Deze foederzalen worden dan ook niet voor niets de ‘bierkathedraal’ genoemd.

Brouwerij Rodenbach organiseert op vaste momenten of op aanvraag rondleidingen voor bezoekers. Via een tour komen de bezoekers langs bezienswaardigheden van het brouwerijcomplex zoals de brouwzaal, de oude mouterij en stokerij, de moutast en de foederzalen. De brouwerij wil de beleving en bezoekerservaring versterken voor nieuwe doelgroepen. Hiervoor is het doel om de bestaande rondleiding te upgraden met belevingselementen. Daarnaast wil men bezoekers de gelegenheid bieden om op een interactieve manier tot een eigen biersmaak te ontwikkelen. Tot slot wil men het bestaande bezoekerscentrum verder doorontwikkelen. DestinatieX is gevraagd dit proces te begeleiden.

Doel is om in Q2 2024 een upgrade van het bezoekerscentrum te voltooien. Eind van het jaar zal de belevingstour en Blend Your Own Rodenbach gereed zijn.