Experience Tour Brouwerij Rodenbach

Opdrachtgever

Swinkels Family Brewers

Opgave

Begeleid een proces om te komen tot een interactieve belevingstour

Resultaat

Belevingstour is oktober 2024 geopend

Roeselare (Vlaanderen)

Brouwerij Rodenbach werd in 1821 opgericht door de familie Rodenbach. In de brouwerij wordt een unieke brouwmethode gebruikt, die teruggaat tot in de vroege Middeleeuwen. Jong bier wordt vermengd met gerijpt bier, dat tot wel twee jaar gerijpt wordt in enorme houten vaten (foeders). De kelders waarin de foeders zijn opgeslagen (de foederzalen) zijn indrukwekkend en benoemd tot Vlaams erfgoed. De foederzalen bevatten in totaal 294 eiken foeders, waarvan de oudste dateren uit 1872. Een indrukwekkend gezicht. Deze foederzalen worden dan ook niet voor niets de ‘bierkathedraal’ genoemd.

De vraag

Brouwerij Rodenbach organiseert dagelijks rondleidingen voor bezoekers. Via een tour komen de bezoekers langs bezienswaardigheden van het brouwerijcomplex zoals de brouwzaal, de oude mouterij en stokerij, de moutast en de foederzalen. De brouwerij wilde de beleving en bezoekerservaring versterken voor nieuwe doelgroepen. Hiervoor was het doel om de bestaande rondleiding te upgraden met belevingselementen. Daarnaast wilde men bezoekers de gelegenheid bieden om op een interactieve manier tot een eigen biersmaak te ontwikkelen. Tot slot wilde men het bestaande bezoekerscentrum verder doorontwikkelen. DestinatieX is gevraagd dit proces te begeleiden.

Onze aanpak

Bij de start van het proces hebben we een heldere briefing opgesteld waarin alle ideeën en wensen van de brouwerij overzichtelijk bij elkaar zijn gebracht. Hierin hebben we ook prioriteiten aangebracht, zodat duidelijk zou worden wat minimaal moest worden opgeleverd. Ook hebben we meegedacht in het concept van de belevingstour en welke onderdelen hierin zouden kunnen worden opgenomen.

Deze briefing is voorgelegd aan een scenograaf die dit heeft uitgewerkt in ontwerpen. We begeleiden het proces op hoofdlijnen en hebben de communicatie en afstemming begeleid naar belangrijke stakeholders (zoals de Stad Roeselare, Westtoer en Toerisme Vlaanderen). Ook zorgden we ervoor dat het project bleef voldoen aan de kaders die gesteld werden vanuit toegekende subsidies. We vervulden in dit project ook een rol als sparringpartner voor de brouwerij.

Om alle ideeen en de ambities van de brouwerij in beeld te brengen, hebben we samen met de brouwerij een ambitieplan opgesteld. Dit kan benut worden als hulpmiddel voor toekomstige plannen en fasering van investeringen.

Het resultaat

Mei 2024 zijn de eerste onderdelen opgeleverd. Het voormalige bezoekerscentrum is door de brouwerij omgevormd tot Het Foederhuis. Deze plek heeft een flinke upgrade ondergaan met daarin een brasserie, shop en ticketbalie. In oktober 2024 is de belevingstour geopend.

In oktober 2024 is de belevingstour geopend. Onderdelen hiervan zijn:

  • Bezoek aan de moderne brouwzaal met panoramisch zicht op mouterij en Oude Brouwzaal.
  • Nieuwe introductiefilm met Sebastien Dewaele en enkele lichteffecten tijdens de film die historische objecten belichten (zoals een van de eerste vlaggen van België en de blindenkaart van Alexander Rodenbach).
  • De panelen in de stokerij zijn vervangen door een touchscreen met ‘wist u datjes’. Hierin speelt ook Sebastien Dewaele een rol.
  • Een licht- en geluidshow bij het betreden van de foederzalen.
  • Een geluidseffect bij het zogenoemde ‘mangat’.
  • Een projectievoorstelling in foederzaal 10 in een half open foeder.
  • Een proefmoment van het onversneden bier bij een foeder.
  • De ‘driehoek’ ruimte is ingericht met oude reclameuitingen en signings.
  • Het is mogelijk om na afloop een foto te maken en deze als etiket op een fles Rodenbach te laten printen.
  • Er zijn enkele aanpassingen gedaan ten aanzien van de toegankelijkheid van foederzalen 1 t/m 3 en er is een speciale videotour voor bezoekers met een beperking.
  • Blend Your Own: een workshop waarbij het mogelijk is om zelf aan de slag te gaan en bieren te mengen. De workshop vindt plaats in een indrukwekkende foederzaal.

Met al deze ontwikkelingen biedt Brouwerij Rodenbach een bijzondere en onderscheidende ervaring ten opzichte van andere brouwerijen. Maar het potentieel van de locatie is nog vele malen groter. Zo bieden de historische gebouwen ruimte voor nieuwe ervaringen en functies. Daarom hebben we ook een Ambitieplan opgesteld waarin we alle plannen en ideeën voor doorontwikkeling van de brouwerij op een rij hebben gezet.