Zuid-Holland
Opdrachtgever
Provincie Zuid-Holland
Opgave
Analyseer de huidige communicatieaanpak van de Erfgoedlijnen en schets aanbevelingen
Resultaat
Eindrapportage met een analyse en aanbevelingen
De vraag
Zuid-Holland heeft een indrukwekkende historie die ook in het landschap op veel plekken nog altijd zichtbaar is. Bijvoorbeeld bunkers, trekvaarten, kastelen, boerderijen, forten en tal van andere zaken. Door middel van zeven erfgoedlijnen werkt de provincie aan investeringen om het erfgoed te behouden en beleefbaar te maken. De kracht van de erfgoedlijnen is dat gebruik wordt gemaakt van een lokaal en/of regionaal netwerk van belanghebbenden. Hierdoor ontstaat er ook voor iedere erfgoedlijn een afzonderlijke strategie op het gebied van communicatie en publiciteit.
Er was tot nog toe weinig overzicht wat er allemaal gebeurde qua communicatie. Ook leefde de vraag hoe de ambitie voor communicatie van de Erfgoedlijnen zou kunnen zijn, wat de rol van de provincie en andere stakeholders hierin is en welke acties er nodig zijn om dit zo efficiënt en effectief mogelijk te organiseren. De Provincie Zuid-Holland wilde door middel van een verkenning graag in kaart brengen wat er allemaal al gebeurt, op welke manier de erfgoedlijnen nog efficiënter en effectiever gepositioneerd kunnen worden, wat een haalbaar ambitieniveau is en wat de rol van provincie en/of andere stakeholders hierbij is.
Onze aanpak
We zijn gestart met deskresearch, waarbij we ons verdiept hebben in relevante documenten rondom de Erfgoedlijnen, cultuurcommunicatie en doelgroepen. Daarna hebben we de projectleiders van de Erfgoedlijnen geïnterviewd om een beeld te krijgen bij de huidige activiteiten, knelpunten en kansen, ambitie en diverse andere vragen. Na de interviews met de projectleiders hebben we gesprekken gevoerd met diverse stakeholders. Al deze zaken zijn gebundeld in een conceptrapportage en na feedback van de provincie hierop, is dit verwerkt tot een eindrapportage.
Het resultaat
Het resultaat is een rapportage waarin een analyse is gemaakt van de huidige communicatiekanalen. Daarnaast zijn aanbevelingen gedaan over de communicatie en zijn er scenario’s geschetst van verschillende ambitieniveaus voor de provincie. Tot slot is er een stappenplan op hoofdlijnen beschreven.