Nunspeet (Veluwe)
Opdrachtgever
Gemeente Nunspeet, Stichting Natuureducatie en Informatie Veluwe en Stichting Nunspeet uit de Kunst
Opgave
Ontwikkel een vernieuwd bezoekerscentrum in Nunspeet
Resultaat
Concept, ontwerp, werkbeschrijving en bidbook Bezoekerscentrum Nunspeet
De vraag
De Veluwe is een zeer populaire vakantiebestemming in Nederland. De bezoekersstromen bieden kansen voor het gebied (economisch, sociaal-maatschappelijk), maar bieden ook uitdagingen om de ecologische waarden in balans te houden. Het NBTC voorspelt voor de komende jaren een verdere groei van binnenlands en inkomend toerisme, wat de druk op het gebied zal vergroten. Daarom werken partijen op de Veluwe gezamenlijk aan een strategie voor een optimale balans. Een netwerk van ontvangstlocaties en bezoekerscentra zal in toenemende mate een rol spelen in geleiding van bezoekers. Hiervoor ontwikkelen we een Handvest Veluwse Ontvangstlocaties als instrument van bezoekersmanagement op de Veluwe.
Binnen de verschillende onthaallocaties wordt Bezoekerscentrum Nunspeet als eerste volgende nieuwe principes van het handvest ontwikkeld en daarmee als voorbeeldlocatie dienen. Het transferium en entreegebied gaan volledig op de schop en het bezoekerscentrum wordt opnieuw ingericht. Dit biedt de kans om een toonaangevend bezoekerscentrum te ontwikkelen waarin beleving, inspiratie, educatie en verwondering centraal staan. DestinatieX is gevraagd om dit project te begeleiden om tot een nieuw bezoekerscentrum te komen.
Onze aanpak
Met de betrokken organisaties hebben we de kaders geïnventariseerd voor het nieuwe bezoekerscentrum. Vervolgens hebben we de verhalen in kaart gebracht die in het bezoekerscentrum een rol spelen. Deze hebben we gegroepeerd en gecategoriseerd. Al deze informatie is samengebracht in een briefing voor de ontwerpers.
Als DestinatieX bedachten we het concept: een responsief bezoekerscentrum. De natuur is altijd in beweging. Het is een toonbeeld van constante verandering. In de lente ontwaakt de Veluwe, met knoppen die ontluiken en jonge dieren die de wereld verkennen. De zomer brengt een kleurenpalet en een symfonie van geluiden, terwijl de herfst schilderachtig rood, oranje en goud introduceert. In de winter rust het gebied, soms zelfs onder een deken van sneeuw. Maar er zijn meer subtiele veranderingen waar de natuur zich op aanpast. Denk bijvoorbeeld aan wind, temperatuur, atmosferische druk, dieren die zich door de natuur bewegen of een draaiende sterrenhemel.
Een bezoekerscentrum dat de omgeving naar binnen wil halen, kan niet statisch zijn. Het uitgangspunt was dan ook dat de continue dynamiek van de natuur naar binnen moet worden gebracht. Een bezoekerscentrum dat meebeweegt en zich kan aanpassen aan de beweging van de natuur, oftewel: een responsief bezoekerscentrum. In de ruimte passen kleuren, geluiden, licht, type dieren en informatie zich voortdurend aan op basis van de seizoen, het moment van de dag, dag en nacht etc. Hierdoor ontstaat telkens een ander bezoekerscentrum dat blijft verrassen.
We hebben het ontwerptraject begeleid en samen met de ontwerpers een ambitieus bidbook samengesteld. Hierbij is een werkbeschrijving opgesteld en offerte uitvraag voor mogelijke leveranciers. We hebben het offertetraject begeleid.
Het resultaat
Het resultaat is een bidbook dat enerzijds het concept van het responsieve bezoekerscentrum laat zien, maar anderzijds ook een goed beeld geeft van de verschillende ervaringen die een bezoeker zal krijgen. Het ontwerp wordt stapsgewijs toegelicht en is aangevuld met inspirerende beelden. Ook zijn er in het bidbook testimonials opgenomen van personen die de ontwikkeling van het bezoekerscentrum aanbevelen. Uiteraard is het bidbook ook voorzien van een begroting. Op basis van het bidbook zal de fondsenwerving worden opgepakt.