Belevingswand Landal Stroombroek

Opdrachtgever

Landal Stroombroek & Achterhoek Toerisme

Opgave

Ontwikkel een belevingswand over de omgeving voor Landal Stroombroek

Resultaat

Een interactieve belevingswand

Braamt (Achterhoek)

De vraag

In het centrale hoofdgebouw is naast de receptie een informatieruimte voor bezoekers. Tot voor kort waren hier veel folders uit de omgeving te vinden en wanden van twee gemeenten met verschillende stijlen en uitstralingen. Jaarlijks ontvangt Landal Stroombroek in Braamt (vlakbij Doetinchem) veel bezoekers waarvan het van belang is om ze te laten zien wat er in de omgeving allemaal te doen is. Dat was de reden voor Landal Stroombroek, Achterhoek Toerisme en de omliggende gemeenten om de handen ineen te slaan en deze ruimte te vernieuwen tot een inspirerende omgeving voor bezoekers. DestinatieX is gevraagd om dit project te begeleiden.

Onze aanpak

Bij dit project hebben we samen met Landal Stroombroek en Achterhoek Toerisme de kaders en wensen voor het project in beeld gebracht. Deze hebben we vertaald in een briefing voor de ontwerper. Vervolgens hebben we met elkaar de content in kaart gebracht. Via enkele thema’s is een indeling gemaakt die voor bezoekers logisch en herkenbaar is. We hebben het ontwerp en de realisatie begeleid van begin tot eind.

Het resultaat

De vernieuwde ruimte heeft een eenduidige Achterhoek uitstraling, waar het natuurthema duidelijk zichtbaar is. De zuilen in de ruimte zijn bekleed met een natuurprint en bevatten kindertips. Andere thema’s die aan de orde komen zijn kastelen en erfgoed, routes en zien & doen. Ook worden er bezoektips gegeven direct over de grens.

Op een wand over erfgoed in de regio kunnen bezoekers iconen op een grote kaart aanraken. Bij aanraking van het icoon (bijvoorbeeld een kasteel, een hanzestad of een monument) verschijnen op een beeldscherm tips over de bezienswaardigheid en hoe je deze zelf kan bezoeken. Verderop kunnen bezoekers panelen uit een hoektafel omhoog trekken en ontdekken wat er te beleven is in de directe omgeving van het park. Ernaast is een overzicht van leuke routes, zodat bezoekers er zelf te voet, op de fiets of met de mountainbike op uit kunnen gaan. 

Tot slot is er in de ruimte een touchscreen te vinden waarin bezoekers zelf op zoek kunnen naar attracties, musea, restaurants, routes en vele andere zaken. De informatie kan worden overgezet op de mobiele telefoon via een QR code of door het downloaden van de Achterhoek Route App.

De realisatie van het inspiratiepunt is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Achterhoek Toerisme, Provincie Gelderland en de gemeenten Montferland, Doetinchem en Oude IJsselstreek. Het project is begeleid door DestinatieX.