Interactieve Routemixers Achterhoek

Opdrachtgever

Achterhoek Toerisme

Opgave

Ontwikkel een vernieuwende manier om bezoekers attent te maken op de vele routemogelijkheden

Resultaat

Realisatie van meerdere routemixers in de Achterhoek

Achterhoek

“Met de Routemixers blijven we bezoekers verrassen en brengen ze op nieuwe ideeën. Daarmee willen we de waardering voor onze prachtige regio verhogen.”

De vraag

De Achterhoek zet sterk in op de ontwikkeling van haar routenetwerk. Naast de ontwikkeling van het netwerk, wil Achterhoek Toerisme ook de routebeleving voor bezoekers versterken en hen inspireren om nieuwe routes te verkennen. DestinatieX is gevraagd hierin mee te denken en een belevingsconcept te ontwikkelen.

Onze aanpak

We hebben allereerst drie conceptopties bedacht om routes op een eigentijdse manier zichtbaar te maken. Deze hebben we voorgelegd aan Achterhoek Toerisme, die hier een keuze in heeft gemaakt. Het gekozen concept (de Routemixer) is vervolgens verder uitgewerkt. In de volgende stap is een ontwerper en realisatiepartij betrokken om het geheel te visualiseren en om de kosten per Routemixer in kaart te brengen. Tegelijkertijd hebben we een briefing geschreven voor de software en ook hier een uitvoeringspartij voor geselecteerd.

In afstemming met vier VVV’s en Achterhoek Toerisme is het concept getoetst en aangescherpt. Qua ontwerp is het uitgangspunt dat het past bij de inrichting van de nieuwe inspiratiepunten. Daarnaast zal iedere Routemixer qua techniek hetzelfde werken, maar qua uiterlijk verschillend zijn en aansluiten bij het lokale DNA. We hebben het project begeleid van de start tot en met de oplevering.

Het resultaat

In de Achterhoek zijn bij vijf VVV Inspiratiepunten zogenoemde Routemixers in gebruik genomen: in Winterswijk, Groenlo, Zutphen, Ulft en Lochem. Ook bij Camping De Vreehorst in Winterswijk is inmiddels een Routemixer gerealiseerd.

De Routemixers hebben qua uiterlijk allemaal een andere uitstraling, passend bij het DNA van de omgeving. Zo heeft de Routemixer van Zutphen het thema Hanzestad, maar in Winterswijk en Lochem staat het thema natuur centraal. Bij Ulft draait het om de maakindustrie en in Groenlo rondom de 80-jarige oorlog. De bezoeker maakt via diverse knoppen en hendels een aantal keuzes. Bijvoorbeeld of men wil wandelen of fietsen, welke afstand en welk thema. Bij iedere handeling is een geluid te horen, dat past bij het thema van de routemixer. Hierdoor wordt het bedienen van de Routemixer een beleving.

Na deze keuzes gaat op een touchscreen een carrousel lopen, waarin diverse routes voorbij komen. De carrousel stopt bij een route, die past bij de voorkeuren zoals die door de bezoeker is ingegeven. Zo krijgt men een route op maat met uitgebreidere informatie, zoals een omschrijving van de route, een kaart met bezienswaardigheden onderweg, foto’s en de knooppuntennummers. Via een QR code kan de route op de mobiel worden overgezet.

Manuel Hezeman, directeur van Achterhoek Toerisme: “De bezoeker van vandaag de dag is steeds meer op zoek naar beleving en maatwerk. Fietsen en wandelen blijven daarbij ongekend populair. Door deze Achterhoekse Routemixers combineren we die twee met elkaar en willen we stimuleren dat bezoekers meer of andere dingen gaan doen dat ze van plan waren. Zo blijven we bezoekers verrassen en brengen ze op nieuwe ideeën. Daarmee willen we de waardering voor onze prachtige regio verhogen.”