Vijf toepassingen van VR in toerisme

Scroll voor inspiratie

Virtueel

Virtual Reality is sinds enkele jaren in opkomst. Maar met de coronacrisis worden de mogelijkheden om op afstand een bestemming te verkennen nog meer gewaardeerd (droom nu, bezoek later). VR wordt in Nederland al op diverse plaatsen ingezet, bijvoorbeeld in musea of bezoekerscentra. Maar wereldwijd wordt VR breder toegepast. De mogelijkheden zijn heel divers. In dit artikel vijf toepassingen van Virtual Reality in het toerisme.

#1: Virtuele tours

De meeste voor de hand liggende toepassing van VR in het toerisme is de mogelijkheid om vanuit huis virtuele tours te maken. Op de bank kun je virtueel naar een bestemming en deze ervaren. Deze beleving is relatief eenvoudig te produceren door een 360 graden video. Er zijn veel voorbeelden van 360 graden virtuele tours te vinden op YouTube. Het Canadese British Columbia maakte er een aantal jaren geleden zelfs een VR app van met ‘The Wild Within VR Experience‘. Maar ook bedrijven gebruiken het als middel om kennis te maken met het product of dienst. Zo heeft de Australische luchtvaartmaatschappij Quantas virtuele tours gemaakt van diverse vliegbestemmingen. Hotels geven virtuele tours door hun hotel, de kamers en de voorzieningen, zoals bijvoorbeeld het Atlantis Hotel in Dubai.

Een andere vorm van virtuele tours is het ontdekken van plekken die anders niet of beperkt toegankelijk zijn. Zo kun je met Everest VR virtueel de Mount Everest beklimmen, naar Antartica, onherbergzame plekken in de Amazone, de maan of duiken in de Marianentrog. Hiermee kan het bijdragen aan de bescherming van kwetsbare plekken en voor een groter publiek toegankelijk maken. Maar het kan ook een virtuele tour zijn naar niet meer bestaande plekken, zoals bijvoorbeeld de Titanic.

De tours kunnen ook op locatie zelf plaats vinden. Zo kun je in de Visit Zuid-Limburg Experience Valkenburg met VR een overzicht krijgen van bezienswaardigheden in de omgeving. In het Inspiratiepunt Groenlo kun je het tweejaarlijkse evenement Slag in Grolle virtueel meemaken en ga je even terug in de tijd.

#2: Virtuele sales

Een tweede toepassing is virtuele sales. Dit kan interessant zijn voor bijvoorbeeld de verkoop van bungalows of appartementen. Enerzijds omdat je op afstand een virtuele tour kunt maken door een vakantieobject en zo een goede indruk kunt krijgen van de sfeer, de indeling en het uitzicht. Dat is zeker handig voor bestemmingen die verder weg zijn en waar je in de oriëntatiefase alvast een eerste selectie kunt maken van objecten die je op locatie wilt bekijken.

Anderzijds is het ook heel handig als het object dat je wilt kopen nog niet gebouwd is. Met VR kun je een levensechte indruk krijgen van hoe het nieuwe vakantieverblijf eruit zal gaan zien.

Ook steeds meer hotels geven de mogelijkheid om virtueel je hotelkamer te bekijken, zodat je weet hoe je kamer eruit ziet voordat je boekt.

De verwachting is dat in de toekomst het mogelijk wordt om je hele zoek en boek ervaring virtueel te doorlopen. Amadeus geeft ons in een animatie alvast een voorproefje van hoe dit eruit kan gaan zien.

#3: VR Campagnes

Virtual Reality kan natuurlijk ook prima worden ingezet als campagne element. De case van Thomas Cook wordt vaak genoemd in de reisindustrie. Ze waren één van de eerste die VR toepaste. In de campagne ‘Try Before Your Fly‘ zijn een aantal 360 graden video’s te zijn. Bijvoorbeeld van locaties in New York of scenes in een A330. De video’s bevatten aanwijzingen waarmee je mee kon doen aan een wedstrijd. De campagne zorgde voor 190% groei in de boekingen naar New York.

Eén van de beste en meest creatieve campagnes die gebruik maakt van VR is wat mij betreft de campagne van Old Irish in Georgië. Niet vermoedende voorbijgangers wordt een VR bril opgezet. Hier krijgen ze beelden te zien van Ierland, terwijl ondertussen de omgeving een metamorfose ondergaat. Als ze de bril afzetten krijgen ze een Ierse ervaring die ze nooit meer zullen vergeten…

#4: Entertainment en educatie

Een vierde toepassing is voor entertainment en educatie. Zo kun je met VR dingen doen, die je anders nooit zou durven. Bijvoorbeeld uit een vliegtuig springen om te skydiven of duiken met haaien. Dit is te combineren met een educatief element over flora en fauna. Maar ook kun je virtueel theatershows bijwonen of musea bezoeken. Thuis vanaf de bank.

Maar er zijn meer mogelijkheden. Zo kun je in Hong Kong bijvoorbeeld een tijdreis maken en verschillende periodes uit de geschiedenis virtueel beleven. Of via een virtuele tour door het oorspronkelijke Pompeï wandelen, om de plaats te zien voor de vulkaanuitbarsting.

Het is in spelvorm ook mogelijk om educatieve elementen toe te voegen. Zo kun je via virtuele escaperooms – waarin je diverse opdrachten moet vervullen om te ontsnappen – heel wat te weten komen over de oude Egyptenaren of de Middeleeuwen. In spelvorm en door opdrachten te doen, waan je jezelf in een kasteel of een pyramide en vervult opdrachten. Ondertussen wordt je het nodige geleerd over de historie. Zo heeft National Geographic een app (National Geographic Explore VR) waarmee je virtueel door Antartica kayakt en onderweg informatie krijgt over de dieren die je ziet. En via foto opdrachten bij Machu Picchu leer je meer over de oude bouwtechnieken van de Inca’s.

VR wordt ook in toenemende mate toegepast door musea. Zo gebruikt het Philadelphia’s Franklin Institute VR om de kijk van bezoekers op de wereld te veranderen. Virtueel kun je naar de bodem van de oceaan, naar de binnenkant van het menselijk lichaam of naar de ruimte. Het Louvre lanceerde een tijdje terug ‘Mona Lisa: Achter het glas’. Hierin kun je het schilderij verkennen door middel van diverse animaties. Het National Museum of Australia maakte een VR experience met David Attenborough waarmee je 540 miljoen jaar terug gaat in de tijd. Je komt zo meer te weten over de vroegste vormen van onderwaterleven en bedreigde diersoorten vandaag de dag

De mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos. Stel je voor dat je met de schilderijen kan praten in een museum, kunt zien hoe een beeldhouwwerk stap voor stap is ontstaan of wat het verhaal is achter een object. Toch lopen de meningen over de waarde van VR voor bijvoorbeeld musea uiteen. De een vindt het een manier om een verhaal interactief tot leven te brengen. De ander is van mening dat het teveel een individuele ervaring is, waarbij de interactie met je medebezoekers ontbreekt.

#5: VR Attracties

Een andere virtuele ervaring die hard in opkomst is, zijn de virtuele attracties. Dit kunnen attracties zijn die helemaal draaien om Virtual Reality of het zijn bestaande attracties die worden aangevuld met VR. Zo kun je bij Indoor Skydive Roosendaal niet alleen het gevoel van skydiven in een windtunnel. Je kunt dit ook nog eens aanvullen door een VR ervaring waarbij het echt lijkt alsof je uit een vliegtuig springt en in de lucht zweeft.

Een andere vorm is de toepassing van VR bij achtbanen. De bestaande achtbanen worden in dit geval verrijkt met VR, waarmee je niet alleen de achtbaan ervaring hebt, maar ook nog virtueel een verhaal meemaakt. Dat dit nog in ontwikkeling is, laat de attractie Kraken in Seaworld Orlando zien. Na een jaar werd de VR component weer verwijderd. Gasten zouden het onvoldoende toegevoegde waarde vinden en de doorlooptijd van de attractie zou hoger zijn.

Soms is VR genoeg om een attractie op zich te zijn. Ook in Nederland zijn deze opties aanwezig, zoals Enversed VR Center in Eindhoven of de VR Cinema in Amsterdam. Maar wat mij betreft is The Void de absolute top. Een fysieke ruimte wordt hierbij omgetoverd tot een virtuele ervaring, veelal gekoppeld aan films zoals Ghost Busters, Star Wars of Jumanji. Een combinatie van een bodypack, vliegsimulatie en indrukwekkende graphics maken dit tot een bijzondere VR ervaring.

Laten we kennismaken,
neem contact met ons op.

Maak gebruik van het contactformulier of bel Patrick via 06 – 46 63 56 46.

Contact