Upgrade Toeristisch Overstap Punt (TOP) 2.0

Opdrachtgever

Achterhoek Toerisme

Opgave

Zorg voor een doorontwikkeling van de Toeristische Overstap Punten met een nadrukkelijkere rol voor de ondernemers

Resultaat

Uitwerking scenario's en realisatie

Achterhoek

De vraag

In de Achterhoek zijn 33 Toeristische Overstap Punten (TOP’s). Dit zijn locaties waar je je route kunt starten en die gemarkeerd zijn met een 4 meter hoge gazen kegel met keien erin. Daarnaast staan er een prullenbak, een wegwijzer, een paneel met een routekaart en zitjes. Op deze TOP’s kun je de auto parkeren en overstappen op een andere manier van voortbewegen.

In 2019 is er een onderzoek gehouden onder deelnemers en gebruikers. Hieruit bleek dat ondernemers graag zouden zien dat de TOP’s meer verbinding zouden krijgen met hun bedrijf in plaats van solistisch in de openbare ruimte. Daarnaast was het oordeel dat de uitstraling kan verbeteren en dat de informatievoorziening dynamischer mag (en meer digitaal). Tot slot bleek dat er behoefte was aan oplaadpunten en toiletvoorzieningen.

Het Routebureau van Achterhoek Toerisme heeft DestinatieX gevraagd om scenario’s uit te werken voor een TOP 2.0, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor ondernemers. Op basis van de scenario’s hebben we de vernieuwde TOP’s in nauwe samenwerking met het Routebureau van Achterhoek Toerisme gerealiseerd. Gefaseerd worden diverse TOP’s in de Achterhoek vernieuwd.

Onze aanpak

We hebben deelgenomen aan bestaande brainstorms over de TOP 2.0. Op basis hiervan hebben we in samenspraak met Achterhoek Toerisme vier varianten ontwikkeld en deze laten ontwerpen. Bij alle varianten is er een vaste basis aan voorzieningen,  zodat de gast weet wat deze kan verwachten. Daarnaast zijn er verschillende opties om de TOP te upgraden. Of door de fysiek TOP zelf te upgraden of door een sterkere verbinding met een bedrijf direct bij de TOP.

Het is de inzet om op TOP’s meer digitale informatie aan te bieden in een touchscreen (indoor of outdoor). We hebben de werking van de software uitgedacht en beschreven en de realisatie ervan begeleid. De software is zo gemaakt dat Achterhoek Toerisme zelf touchscreens op maat kan toevoegen. Per touchscreen kan bepaald worden welke informatie wordt getoond, en welke kleuren, logo’s en foto’s getoond moeten worden. De ondernemer kan ook eigen informatie kwijt op het scherm. Daarnaast is er vooral veel informatie te vinden over Zien & Doen, Eten & Drinken, Overnachten, VVV’s & TIP’s en routes.¬†Alle informatie is over te zetten op de mobiele telefoon door middel van een QR code.

We hebben het gehele traject voor de omvorming van de TOP’s begeleid van ontwerp tot realisatie.

Het resultaat

Het resultaat is dat er een concept is ontwikkeld met verschillende gradaties om de TOP’s te upgraden. Per locatie kan een variant gekozen worden die past bij de lokale situatie. Ieder scenario heeft een vaste basis van voorzieningen, aangevuld met extra elementen van informatie en inspiratie voor bezoekers.

Bij Vakantiepark De Twee Bruggen in Winterswijk is een eerste pilot gerealiseerd. De TOP is hier vernieuwd met een overzichtspaneel met inspiratietips en een verzinkt stalen frame met de naam van de TOP een een outdoor touchscreen. Onder het frame is de schanskorf niet gevuld met grote keien, maar met groene brokken glas en verlichting. Ook is bij De Twee Bruggen een indoor touchscreen met frame gerealiseerd in de vernieuwde Inspiratiepunt op het park.

Op basis van de leerpunten is het ontwerp op onderdelen nog iets aangescherpt. Zo is er een corten stalen variant toegevoegd en is er een zitje (gemaakt van gerecycled plastic) aan de wand toegevoegd. Ook is er een niet-digitale variant van de TOP toegevoegd voor locaties waar bij de ondernemer al een touchscreen aanwezig is. Inmiddels zijn de eerste twaalf nieuwe TOP’s geplaatst. Gefaseerd worden meer TOP’s vervangen.