Nederland
Regelmatig verschijnen er artikelen over de ‘receptie van de toekomst’. Heel vaak draait het hierbij om digitalisering (bijvoorbeeld het vervangen van een balie met medewerkers door digitale kiosken), opheffing (receptieloos inchecken) of om een futuristische invulling van het meubilair. Hierbij gaat het vooral om het incheckproces. Dit terwijl de receptie een veel bredere rol kan spelen in de klantreis van de gast. Kortom: het is tijd voor een heroriëntatie op de rol van de receptie in de toekomst.
Functies en persoonlijke aandacht
De receptie kan echter nog meer functies vervullen. Naast in- en uitchecken is de receptie ook vaak de locatie waar gasten terecht kunnen voor eerste hulp bij aankomst, vragen of klachten, het bijboeken van bepaalde services, ticketing of informatie over de omgeving. Op sommige plaatsen vervult de receptie combinatiefuncties, zoals bijvoorbeeld een bar, lobby of een winkel met beperkt assortiment.
De omgeving integreren in de accommodatie
Een receptie kan dus – buiten de in- en uitcheckdagen – nog altijd een belangrijke rol vervullen als praktisch regelpunt, boekingspunt en servicepunt. Daar komt bij dat de zichtbaarheid van de omgeving bij een accommodatie tot nu toe vaak sterk ondergewaardeerd wordt. Gasten komen over het algemeen (op een enkele uitzondering na) primair voor de omgeving en zoeken daar een accommodatie bij. Toch is de accommodatie vaak nog erg op zichzelf gericht en bijna niet op de omgeving. Dat kan anders. Als gasten immers een positieve ervaring hebben in de omgeving en het gevoel hebben dat er veel te doen is, dan zullen ze eerder bereid zijn terug te komen. Het is daarmee ook direct van belang voor de ondernemer zelf. De accommodatie fungeert hiermee als een soort satelliet-VVV.
In 9 van de 10 gevallen blijven recepties echter saaie plekken met een zakelijke uitstraling. Dat is opvallend, omdat ‘beleving’ toch al jaren een belangrijk credo is in de toeristische sector. Het is wachten op de eerste recepties die zich vooral gaat richten op inspiratie en excellente service in de perioden buiten het in- en uitchecken en dit ook nadrukkelijk zichtbaar maakt in de uitstraling, het vertellen van verhalen en interacties. Dit biedt niet alleen kansen voor beleving en inspiratie van gasten, maar ook voor upselling van producten en diensten op zowel het park als in de omgeving.
Tot slot: we hebben het hier continue nog over “de receptie”. Met een veranderende rol van de receptie door toenemende digitalisering, hoeft het wellicht op termijn niet meer noodzakelijk te zijn om deze bij de entree te situeren. Hiermee kan een alternatief inspiratie- en servicepunt ontstaan op een andere locatie in de accommodatie.
Voorbeeldcase 1: Landal De Lommerbergen
Voorbeeldcase 2: Vakantiepark De Twee Bruggen
Voorbeeldcase 3: Camping Vreehorst
Laten we kennismaken,
neem contact met ons op.
Maak gebruik van het contactformulier of bel Patrick via 06 – 46 63 56 46.
Contact